قالب وبلاگ

بهمن 95 - کلاس اولی ها
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کد حرکت متن دنبال موس


ریزگردها | روانشناسی
آموزش زبان | مسکن قزوین
کرمان | کوله پشتی

ساعت فلش

کد ساعت

تربیت «نصیحت کردن» نیست!

تربیت «نصیحت کردن» نیست!

 


آنچه مسلم است این است که بخش عمده ای از شخصیت کودکان

که  سهمی بارز و عمده  در زندگی دارد در آن دسته  از  رفتارهایی

شکل می گیرد که به صورت «غیر کلامی» پنهان و خاموش  ارائه

می شود. تنها بخش اندکی از اثرگذاری های تربیتی آن هم در سطح

بسیار ناپایدار  و گذرا  از طریق زبان و  در قالب نصیحت و پند و اندرز

حاصل می شود.

 

 



ادامه مطلب



[ پنج شنبه 95/11/28 ] [ 1:12 عصر ] [ امیدی ]

تعریف دلایل زیان ها و روش های کنترل عصبانیت


مهمترین عوامل ایجاد کننده خشم و عصبانیت چه مواردی هستند؟
شایع ترین عوامل ایجادکننده خشم و عصبانیت در اشخاص به طور خلاصه و فشرده شامل موارد زیر است:
1- خستگی های جسمانی وتحلیل رفتن قدرت بدنی بر اثر کارهای سخت.
2- گرسنگی و ضعف
3- کمبود ویتامین ها بویژه ویتامین B1
4- توقعات و انتظارات بی جا و خودخواهی های افراد در مناسبات فردی و اجتماعی
5 - قانع نبودن اشخاص به آنچه که در اختیار و دسترس آن هاست و به عبارتی به آن چه که هستند.
6- عدم انتقادپذیری و عدم انعطاف در برابر عقاید مخالف
7- داشتن ضعف در قوه عقل و منطق و استدلال و عدم توانایی گفت وگو
8- فقدان دید و چشم انداز معنوی در زندگی شخصی
9- مزاح و شوخی های بی جا و بی موقع دیگران و یا مورد تمسخر واقع شدن از سوی دیگران
10- شکست و عدم موفقیت در کارها و برنامه ها
11- با وجود همه موارد فوق، مهمترین ریشه های خشم و عصبانیت افراد را باید در کودکی افراد و تأثیرات محیط خانوادگی و تربیتی اشخاص جست وجو کرد.
? از مهمترین مضرات و زیان های ناشی از عصبانیت در زندگی افراد می توان به چه نکاتی اشاره کرد؟
1- عصبانیت و زود خشمی در افراد، مانع از شکوفا شدن و بیداری تمایلات معنوی و روحانی در روح و روان اشخاص می شود.
2- خشم و عصبانیت، به دلیل فرسوده کردن ذهن وجسم و تولید دردهای عصبی و جسمانی در اندام و جوارح افراد، باعث کوتاه شدن هر چه بیشتر عمر و سن اینگونه اشخاص می شود.
3- عصبانیت و زودخشمی اگرچه خود می تواند ناشی از ضعف قوه استدلال و قوه عقلانی افراد باشد، از سویی مسبب بروز ضعف در قدرت تصمیم گیری صحیح و قوه عقلانی - استدلالی اشخاص نیز می شود.
4- زودخشمی و عصبانیت، باعث می شود که دیگران از این گونه افراد انتقاد نکرده و باعث شوند که او از نعمت اصلاح شدن محروم گردد.
? چه روش های مؤثری برای کنترل خشم و عصبانیت می توان به کار گرفت؟
1- از مهمترین روش ها، به دست گرفتن سررشته و مهار خشم و عصبانیت است؛ به عبارتی با تمرین و خودآگاهی مداوم، از بروز علایم خشم خودداری شود و با تقویت خویشتنداری و کنترل بر نفس، خود را به دست عصبانیت خویش نسپاریم.
2- تلاش برای عادت کردن به استفاده ازعقل و منطق و استدلال پیش از ابراز احساس و عواطف فردی یا دیدگاه های از پیش سنجیده نشده.
3- از کنار مسائل براحتی عبور کنیم و به حرکات و رفتار دیگران معنایی فراتر از آن چه که هست ندهیم، سخت نگیریم و به اصطلاح «گیر» ندهیم.
4- کاهش دادن انتظارات و توقعات خویش و پذیرش آنچه که هست.
5- نیک بینی، درست دیدن و واقع بینی را در خود پرورش دهیم.
6- پیش از آن که عصبانیت و خشم خود را بروز دهیم به عکس العمل و بازتابی که رفتار ناخوشایند و تند ما بر خواهد انگیخت بیندیشیم.
7- پیش از آن که عصبانیت خویش را بروز دهیم به خودمان یادآور شویم که «تو هم اکنون حق انتخاب و گزینش داری؛ بنابراین می خواهی انسان باشی یا حیوان؟»
8- برای به تأخیر انداختن ابراز خشم شروع کنیم به شمردن از 100 تا صفر به صورت معکوس و با فاصله هر 7 شماره: 100 ، 93 ، 86 و...
9- محل مورد نظر را ترک کنیم و یک لیوان آب خنک بنوشیم.
10- تلقین مثبت کنیم و به خود یادآوری کنیم که: «عصبانیت چیزی نیست مگر زبونی و خواری و ناتوانی در قدرت عقل و منطق و توانایی گفت وگو، علاوه بر آن تو که دوست نداری دیگران تو را به عنوان شخصی ضعیف و بی منطق و عصبی بشناسند و...»
11- اگر شخص مؤمنی هستید، در هنگام خشم بلافاصله شروع کنید به خواندن دعا و کمک خواستن صمیمانه از خداوند.
12- و بالاخره اینکه با تمرین مداوم تلاش کنید که بتوانید در هر موقعیتی خود را به جای دیگران بگذارید. 



تاریخ : دوشنبه هفدهم تیر 1392 | 12:28 | نویسنده : شاهدی فر | آرشیو نظرات

روزگاری پادشاه ثروتمند بود که چهار همسر داشت.اوهمسر چهارم خود را بسیار دوست میداشت و او را با گرانبهاترین جامه ها می آراست و با لذیذترین غذاها از او پذیرائی میکرداین همسر ازهر چیزی بهترین را داشت.

پادشاه همچنین همسر سوم خود را بسیار دوست میداشت و او را کنار خود قرار میداد اما همیشه از این بیم داشت که مبادا این همسر او را به خاطر دیگری ترک نمائد.

پادشاه به زن دوم هم علاقه داشت او محرم اسرار شاه بود و همیشه با پادشاه مهربان و صبور و شکیبا بود هر گاه پادشاه با مشکلی روبرو میشد به او متوسل میشد تا آنرا مرتفع نمائد .

همسر اول پادشاه شریک بسیار وفاداری بود و در حفظ و نگهداری تاج و تخت شاه بسیار مشارکت میکرد.اما پادشاه این همسر را دوست نمی داشت وبرعکس این همسر شاه را عمیقا؛ دوست داشت ولی شاه به سختی به او توجه میکرد.

روزی از این روزها شاه بیمار شد و دانست که فاصله زیادی با مرگ ندارد.

سراغ از همسر چهارم خود که خیلی مورد توجه او بود رفت گفت من تو را بسیار دوست داشتم بهترین جامه ها را بر تن تو پوشانده ام و بیشترین مراقبتها را از تو بعمل آورده ام اکنون که من دارم میمیرم آیا تو مرا همراهی خواهی کرد ؟
گفت:بهیچ وجه !! و بدون کلامی از آنجا دور شد این جواب همانند شمشیر تیزی بود که بر قلب پادشاه وارد شد.

پادشاه غمگین و ناراحت از همسر سوم خود پرسید من در تمام عمرم تو را دوست داشته ام هم اکنون رو به احتضارم آیا تو مرا همراهی خواهی کرد و با من خواهی آمد ؟
گفت نه هرگز !! زندگی بسیار زیباست اگر تو بمیری من مجددا ازدواج خواهم کرد و از زندگی لذت میبرم !

پادشاه نا امید سراغ همسر دوم خود رفت و از او پرسید من همیشه درمشکلاتم از توکمک جسته ام و تو مرا یاری کردی من در حال مردنم آیا تو با من خواهی بود ؟
گفت نه متاءسفم من در این مورد نمیتوانم کمکی انجام دهم من در بهترین حالت فقط میتوانم تو را داخل قبرت بگذارم ! این پاسخ مانند صدای غرش رعد و برقی بود که پادشاه را دگرگون کرد !

در این هنگام صدائی او را بطرف خود خواند و گفت من با تو خواهم بود تو را همراهی خواهم کرد !
هر کجا که تو قصد رفتن نمائی!
شاه نگاهی انداخت همسر اول خود را دید ! او از سوء تغذیه لاغر و رنجور شده بود شاه با صدائی بسیار اندوهناک و شرمساری گفت :
من در زمانی که فرصت داشتم باید بیشتر از تو مراقبت بعمل می‌آوردم من در حق تو قصور کردم ...

در حقیقت همه ما دارای چهار همسر یعنی همفکر در زندگی خود هستیم  همسر چهارم :همان جسم ماست مهم نیست که چه میزان سعی و تلاش برای فربه شدن و آراستگی آن کردیم وقتی ما بمیریم او ما را ترک خواهد کرد .

همسر سوم : دارائیها موقعیت و سرمایه ماست زمانی که ما بمیریم آنها نصیب دیگران میشوند .
همسر دوم :خانواده و دوستانمان هستند مهم نیست که چقدر با ما بوده اند حداکثر جائی که میتوانند باما بمانند همراهی تا مزاز ماست .

همسر اول : روح ماست که اغلب در هیاهوی دست یافتن به ثروت و قدرت و لذایذ فراموش میشود . در حالیکه روح ما تنها چیزی است که هر جا برویم ما را همراهی میکند .

پس از آن مراقبت کن او را تقویت کن و به او رسیدگی کن که این بزرگترین هدیه هستی برای توست.



تاریخ : پنجشنبه سیزدهم تیر 1392 | 11:29 | نویسنده : شاهدی فر | آرشیو نظرات

سبزیجات

 

 

 

 

بطور کلی آن دسته از مواد غذایی که حاوی ویتامین "A" هستند در افزایش قدرت بینایی روز و شب موثر هستند.


 ویتامین "A" حاوی دو دسته منبع حیوانی و گیاهی هستند، منابع حیوانی ویتامین "A" بطور معمول کاربرد بهتری در مقایسه با منابع گیاهی این ویتامین در بدن دارند.


سبزی‌های زرد و نارنجی همچون هویج و گوجه فرنگی موجب افزایش قدرت بینایی می‌شود.

 منابع حیوانی ویتامین "A" را شامل جگر، زرده تخم مرغ، کره، شیر پرچرب است


 البته مصرف شیر پرچربی به علت آن که موجب افزایش چربی‌های نامطلوب خون و لطمه زدن به سلامت قلب و عروق می‌شود توصیه نمی‌شود.

منابع گیاهی این ویتامین که پیش ساز ویتامین یا کاروتنوئید نامیده می‌شود شامل میوه‌هایی همچون طالبی، زردآلو، هلو، آلو و سبزی‌های دارای برگ تیره هستند.

 



تاریخ : سه شنبه یازدهم تیر 1392 | 18:6 | نویسنده : شاهدی فر | آرشیو نظرات
مناظره دوست‌یابی بین والدین و فرزند
اکثر والدین با خرسندی اهمیت دوستی در زندگی فرزندشان را تائید می کنند اما بسیاری دیگر، از اهمیتی که فرزندشان برای دوستی قائل هستند بیمناک و نگرانند.
دوستی های دوره نوجوانی به دلایل پیچیده متعددی، والدین را نگران می کند و رسانه ها بدون نشان دادن جنبه های مثبت آن به این نگرانی دامن می زنند. معمولا وقتی والدین کنار هم می نشینند، از تاثیرات منفی گروه همسالان گفتگو می کنند.
مادری می گوید: از وقتی دخترش با فلان دختر دوست شده، دیگر فرزندش در کلاس های فوق برنامه شرکت نمی کند و سطح نمراتش پائین آمده است و او هر شب با دخترش بر سر مارهای نیمه تمام، تلفن های طولانی و استفاده زیاد از اینترنت بگو مگو دارد و تنها نتیجه این بگو مگوها، عمیق تر شدن رابطه دخترش با دوست تازه اش بوده است.
مادر دیگری از این گله مند است که دوست جدید پسرش دچار بلوغ زودرس است و چشم و گوشش زیاد از حد باز است، مادری هم نگران میهمانی های است که گروه جدید دوستان فرزندش به راه می اندازند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد و....

 



ادامه مطلب
تاریخ : دوشنبه دهم تیر 1392 | 9:20 | نویسنده : شاهدی فر | آرشیو نظرات

کودکان لجباز، استقلال‌طلبند!


لجبازی در سنین پایین به صورت کنجکاوی است که با افزایش سن، آرام آرام از مفهوم کنجکاوی به سمت مالکیت و استقلال‌طلبی رفته تا اینکه به سمت تفکر اشتراکی پیش‌ می‌رود؛ پس به طور کلی می‌توان گفت لجبازی طیف گسترده‌ای از کنجکاوی، مالکیت بر اشیاء، استقلال‌طلبی و معاندت و مخالفت را در سنین بالاتر پیش‌رو دارد.

یک روانپزشک گفت: لجبازی کودکان در سنین یک تا دو سالی به معنای کنجکاوی، در دو تا 6 سالگی به معنای استقلال‌طلبی و مالکیت براشیاء و در سنین مدرسه به معنای اعتراض به وضع موجود است.


 لجبازی مفهوم عام دارد و در هر سنی، نحوه بروز آن متفاوت است.
این روانپزشک ادامه داد: لجبازی در سنین پایین به صورت کنجکاوی است که با افزایش سن، آرام آرام از مفهوم کنجکاوی به سمت مالکیت و استقلال‌طلبی رفته تا اینکه به سمت تفکر اشتراکی پیش‌ می‌رود؛ پس به طور کلی می‌توان گفت لجبازی طیف گسترده‌ای از کنجکاوی، مالکیت بر اشیاء، استقلال‌طلبی و معاندت و مخالفت را در سنین بالاتر پیش‌رو دارد.
استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: بیشتر اوقات لجبازی کودک به مفهوم لبجازی نیست بلکه بیانگر استقلال‌طلبی آنها است چرا که کودکان با انجام کارهایی که مخالف خواسته پدر و مادر است می‌خواهند به آنها بگویند که مستقل هستند.
  در سن دو تا سه سالگی لجبازی به معنای استقلال است و در سن مدرسه و پیش‌دبستانی لجبازی به معنای اعتراض به وضع موجود و راضی نبودن از اتفاقات جاری است.
این روانپزشک اظهار داشت: در سنین بالاتر که سنین آموزش پذیری است لجبازی می‌توان از سر خطا باشد یعنی بچه‌ها کاری را انجام می‌دهند که کار درستی نیست؛ اگر چه در سن عقلانیت هستند ولی از بی‌تجربگی و از روی مخالفت، کارهای نادرست را انجام می‌دهند.
این روانپزشک در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه خانواده‌ها در برابر لجبازی فرزندانشان چگونه باید رفتار کنند گفت: در کودکان یک تا دو ساله خانواده‌ها سعی کنند با دور کردن خطر از کودکان اجازه دهند تا کودک کارش را انجم دهد چرا که کودک از سر کنجکاوی، لجبازی می‌کند.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: در سنین پیش‌دبستانی بهتر است والدین با کودک صحبت کنند و ضررهای پیش‌رو از لجبازی کودک را به او گوشزد کنند و پس از آگاه‌ سازی با کودک به توافق برسند.

این روانپزشک ادامه داد: در سنین بالاتر باید از رفتار نادرست جلوگیری کند مثلا نوجوانی که سیگار می‌کشد و عنوان می‌کند که دلش می‌خواهد این کار را انجام دهد این رفتار دیگر یک لجبازی ساده نیست بلکه به مرحله مخالفت با خانواده رسیده است.

  برخورد والدین با کودک باید بسته به شرایط متفاوت باشد اما والدین بدانند در هیچ سنی تنبیه کار عقلانی و درستی نیست چرا که در تربیت نوین، تنبیه جسمی مورد قبول نیست.
این روانپزشک افزود: می‌توان در برخی موارد با محروم کردن فرزند از چیزهای مورد علاقه وی را به نادرستی کارهایش آگاه ساخت.

 



تاریخ : پنجشنبه ششم تیر 1392 | 19:20 | نویسنده : شاهدی فر | آرشیو نظرات

 

روشهای مطالعه

عدم تمرکز حواس، موضوعی است که بسیاری از نوجوانان وجوانان، به دلایل مختلفی، از آن رنج می برند. تمرکز حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس

خواندن - از ضروریات است.

 

عدم تمرکز حواس، موضوعی است که بسیاری از جوانان، به دلایل مختلفی، از آن رنج می برند. تمرکز حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خواندن - از ضروریات است. تمرکز حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان، روی موضوع خاصی متمرکز می شود و تضمین کننده امر یادگیری و انجام دادن صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است. در یک جمع بندی کلی، بیشتر افراد به دلایل زیر، با عدم تمرکز فکر و حواس پرتی روبه رو می شوند:

 



ادامه مطلب



[ پنج شنبه 95/11/28 ] [ 1:9 عصر ] [ امیدی ]

نمونه تمرینات پایه اول

[ پنج شنبه 95/11/28 ] [ 1:5 عصر ] [ امیدی ]

برچسب‌های وب

دیگر امکانات


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 117708

پیوندها

سایت آوازک

طراح قالب: آوازک

[ طراح قالب: آوازک ]

کد حرکت متن دنبال موس